logo
  • Voor wie ?
    • Zelfstandigen
    • Kleine ondernemingen
    • Accountants
  • Functies
  • Peppol
  • Wie zijn wij?
  • Tarieven
  • Downloads
Probeer nu
nl
  • fr
  • nl

Servicevoorwaarden

INLEIDING

De Klant wenst zich, rechtstreeks of via een Wederverkoper, te abonneren op de gebruiksrechten van een Programma ontwikkeld door het bedrijf Horus Software nv (hierna ‘Horus’), voor de duur van het Contract.

Het gebruik door de Klant van de Programma’s en bijbehorende Diensten houdt noodzakelijkerwijs de aanvaarding van deze voorwaarden in. Horus behoudt zich het recht voor om de bepalingen daarvan, evenals het toepasselijke tarief eenzijdig te wijzigen, indien zij daar gegronde redenen voor heeft. Gegronde redenen omvatten, maar zijn niet beperkt tot: de wijzigingen die nodig zijn als gevolg van gestegen kosten in de kostenstructuur van Horus, prijsaanpassingen door de leveranciers van Horus, veranderingen in de wetgeving, enz. De Klant aanvaardt de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.

DEFINITIES

Programma

De term ‘Programma’ is van toepassing op de Programma’s, in de vorm van objectcode, uitgegeven door Horus en de bijbehorende Documentatie waarvoor een gebruikslicentie wordt verleend aan de Klant, tijdens de duur van het Contract.

Horus

De term ‘Horus’ verwijst naar het bedrijf Horus Software nv (waarvan de zetel is gevestigd te Rue Hazette 42, 4053 Chaudfontaine en dat is geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0478.696.879), dat het Programma uitgeeft en, in voorkomend geval, de installatie-, opleidings- en ondersteuningsdiensten voor het Programma levert bij de Klant (indien deze diensten rechtstreeks door de Klant zijn aangevraagd bij Horus of indien de Wederverkoper de uitvoering van deze diensten aan Horus heeft toevertrouwd). In elk geval zijn Horus en de Wederverkoper onafhankelijke rechtspersonen en kan het Contract geen hoofdelijkheid of solidariteit tussen hen vormen met betrekking tot de uitvoering van de prestaties die uit het Contract voortvloeien. Horus is alleen gehouden tot de prestaties die het rechtstreeks aan de Klant levert en/of waarvan de uitvoering door de Wederverkoper aan haar is toevertrouwd.

Klant

De term ‘Klant’ verwijst naar iedere natuurlijke persoon en elke rechtspersoon die de Programma’s gebruikt.

Wederverkoper

De term ‘Wederverkoper’ verwijst naar de erkende personen die in naam en voor rekening van Horus gebruikslicenties (zoals beschreven in artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden) met betrekking tot de Programma’s (uitgegeven door Horus) verkopen aan de Klanten, en die in hun eigen naam en voor eigen rekening installatie-, opleidings- en ondersteuningsdiensten aanbieden aan de Klanten, met dien verstande dat de Wederverkoper in voorkomend geval de installatie, opleiding en ondersteuning kan delegeren aan Horus, in welk geval Horus deze prestaties rechtstreeks zal factureren aan de Klanten.

Erkende Configuratie

De term ‘Erkende Configuratie’ verwijst naar alle hardware, besturingssystemen, middleware, databases, de minimale internetconfiguratie en andere software waarmee Horus certificeert dat het Programma werkt zoals vermeld op de website van de uitgever en waarvan de Klant erkent te hebben kennisgenomen.

Contract en Algemene Voorwaarden

De term ‘Contract’ verwijst naar deze Algemene Voorwaarden en de tarieven die van kracht zijn op het moment van ondertekening en aanvaard zijn door de Klant.

Documentatie

De term ‘Documentatie’ verwijst naar de beschrijving van de functionaliteiten van het Programma. Ze wordt door Horus geleverd in papieren en/of elektronische vorm in het Nederlands of het Frans.

Afwijking

De term ‘Afwijking’ verwijst naar een storing van het Programma, reproduceerbaar door Horus, die het gebruik ervan in overeenstemming met de Documentatie verhindert.

Dossier

De term ‘Dossier’ verwijst naar de natuurlijke persoon of rechtspersoon (derde bij dit Contract) van wie de boekhouding door de Klant in het Programma wordt ingevoerd.

Abonnement

De term ‘Abonnement’ verwijst naar het recht om gebruik te maken van de Diensten en Programma’s van Horus dat voor een bepaalde periode wordt verleend onder voorbehoud van de naleving van deze Algemene Voorwaarden.

Dienst

De term ‘Dienst’ verwijst naar alle gebruiksmogelijkheden of functionaliteiten die met de Programma’s van Horus kunnen worden uitgevoerd.

1. Voorwerp

Deze Algemene Voorwaarden beschrijven de voorwaarden waaronder Horus de Klant het recht verleent om, tijdens de duur van het Contract, het Programma en de Documentatie te gebruiken op een persoonlijke, niet-exclusieve en niet-overdraagbare basis, binnen de grenzen van de verworven rechten en in overeenstemming met hun bestemming, zoals beschreven in deze Algemene Voorwaarden en in de Documentatie.
Alle offertes van Horus zijn vrijblijvend en binden Horus niet. Een Contract komt pas tot stand tussen Horus en de Klant nadat Horus de bestelling uitdrukkelijk schriftelijk heeft bevestigd of nadat een ander schriftelijk contract tot stand is gekomen. Door het aangaan van een Contract aanvaardt de Klant dat zijn eigen algemene voorwaarden in hun geheel worden uitgesloten. Elke specifieke aantekening die met de hand of anderszins door de Klant is toegevoegd, is alleen geldig indien deze uitdrukkelijk door Horus is geaccepteerd.

 

2. Financiële voorwaarden

Periodieke vergoeding en activeringskosten

De Klant dient de activeringskosten te betalen zoals aangegeven in de offerte (vaste prijs of in regie), die door Horus gefactureerd zullen worden.
In ruil voor het Programma dat door Horus wordt geleverd of alle andere Diensten, verbindt de Klant zich tot betaling via bankdomiciliëring of overschrijving van het bedrag van de maandelijkse vergoeding zoals vermeld op de factuur van Horus, dat varieert afhankelijk van het gebruik van het Programma en de geselecteerde Diensten vermeld tegen de geldende tarieven. Als de Klant kiest voor bankoverschrijving, worden bijkomende kosten ten belope van 10 (tien) euro per factuur in rekening gebracht. Er wordt gespecificeerd dat elke begonnen maand verschuldigd is.

Geen of te late betaling

In het geval dat de Klant de activeringskosten of de maandelijkse kosten niet binnen de vereiste termijn betaalt of dat de automatische domiciliëring om welke reden dan ook wordt geweigerd door voornoemde bankinstelling, behoudt Horus zich het recht voor om het gebruik van de Programma’s onmiddellijk op te schorten totdat de volledige betaling is ontvangen. Bovendien zal elke laattijdige betaling van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding geven tot de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het onbetaalde bedrag met een minimum van 100 euro en tot de betaling van een contractuele interest gelijk aan de wettelijke interestvoet voorzien in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties, vermeerderd met 2%.

Zodra de toegang van de Klant tot het Programma is gedeactiveerd, kan de Klant het Programma opnieuw activeren door de op dat moment uitstaande bedragen (hoofdsom, schadevergoeding en interesten) en de activeringskosten te betalen.

Schuldvergelijking door de Klant is uitdrukkelijk uitgesloten. Horus heeft het recht om alle vorderingen op de Klant te verrekenen met alle openstaande schulden van de Klant, ongeacht hun aard en ongeacht of deze schulden zeker, opeisbaar of vaststaand zijn. Deze bepaling is ook geldig en afdwingbaar in geval van insolventie, ontbinding, gerechtelijke reorganisatie of faillissement van de klant.

Prijsverhogingen en -aanpassingen

Maandelijkse vergoedingen en prijzen voor programmeerdiensten, consultancy en andere IT-activiteiten kunnen jaarlijks (als het contract langer dan een jaar duurt) worden verhoogd met een maximum van 5,5 % ten opzichte van de tarieven van het voorgaande jaar.

Daarnaast behoudt Horus zich het recht voor om deze vergoedingen op elk moment met meer dan het hierboven vermelde percentage te verhogen in het geval dat de operationele kosten (bijv. loonkosten) zijn gestegen en het hierboven vermelde percentage niet voldoende is om deze stijging op te vangen. Hetzelfde geldt voor programmering, consultancy en andere IT-diensten.

Ook in het geval van wijzigingen aan de aangeboden Diensten kunnen de vergoedingen worden aangepast.
Wanneer een prijsaanpassing resulteert in een verhoging van 10% van de maandelijkse vergoeding of de prijs van programmeerdiensten, consultancy en andere IT-activiteiten, heeft de Klant het recht om het Contract te beëindigen zonder kennisgeving of compensatie, op voorwaarde dat de kennisgeving door Horus wordt ontvangen binnen veertien (14) dagen na ontvangst door de Klant van de kennisgeving van de prijsverhoging.

 

3. Herstelclausule

Als de Klant besluit zich niet langer in te schrijven voor een Dossier, wordt dit Dossier automatisch van de factuur verwijderd in de maand volgend op het verzoek. Als de Klant besluit om het Dossier binnen 15 (vijftien) maanden te reactiveren, zal de Klant de kosten van het gebruik gedurende deze 15 maanden moeten dragen en zal de Klant dus worden gefactureerd alsof hij deze optie van het Programma had gebruikt. Daarnaast moet de Klant de activeringskosten betalen die gelden op de datum van reactivering.

 

4. Gebruiksvoorwaarden

a) Gebruiksrecht

De Klant heeft een persoonlijk recht om het Programma te gebruiken, uitsluitend in de vorm van objectcode of uitvoerbare code, dat alleen wordt toegekend voor zijn interne operationele behoeften en binnen de limiet van de verworven rechten, voor de duur van het Contract, in ruil voor de vergoeding bepaald in het artikel ‘Financiële voorwaarden’ voor zijn eigen Programma, op één enkel computersysteem en op één enkele plaats van gebruik.

Daarom moet het programma worden gebruikt:

  • In overeenstemming met de bepalingen van dit Contract en de vereisten in de Documentatie;
  • Uitsluitend voor persoonlijke en interne behoeften van de Klant, door zijn werknemers (die moeten voldoen aan de hieronder beschreven vereisten), met uitsluiting van derden in zijn bedrijf of in de binnendienst;
  • Door bevoegd personeel (d.w.z. iemand die gekwalificeerd is en de juiste training heeft gevolgd in het gebruik van het Programma om de gewenste resultaten te behalen);
  • Binnen de limiet van het aantal verworven toegangsrechten of het aantal werknemers of het aantal bedrijven (wanneer deze beperkingen van toepassing zijn op de Programma’s); ;

Elk gebruik dat hieronder niet is toegestaan, is in strijd met de bepalingen van Boek XI van het Wetboek van Economisch Recht.

In overeenstemming met de bepalingen van de wet, behoudt Horus zich het exclusieve recht voor om de Afwijkingen van het Programma te corrigeren.

De Klant is gemachtigd om één enkele kopie van het Programmamedium te maken voor back-up- en veiligheidsdoeleinden en deze op zijn vestiging te bewaren.

Elke reservekopie is eigendom van Horus en moet alle eigendomsvoorbehouden vermelden die in het Programma zijn aangegeven.

Elk element van het Programma dat is opgenomen in een afzonderlijk softwarepakket blijft onderworpen aan de bepalingen van dit Contract.

b) Gebruiksbeperkingen van het Programma

Door deze toekenning van het gebruiksrecht voor het Programma te aanvaarden, verplicht de Klant zich ertoe om de legitieme belangen van Horus niet te schaden.

Bijgevolg zal de Klant zich onthouden van elke vorm van gebruik die niet uitdrukkelijk is voorzien door de wet ten gunste van de Klant of die niet uitdrukkelijk is toegestaan door dit Contract, en is in het bijzonder verboden om:

  • Het Programma te gebruiken of er een reservekopie van te maken buiten de voorwaarden die in deze Algemene Voorwaarden zijn uiteengezet,
  • Een kopie of reproductie van het gehele of een deel van het genoemde Programma of de bijbehorende documentatie te maken op welke wijze en in welke vorm dan ook, met uitzondering van de hierboven toegestane reservekopie,
  • Afwijkingen in het Programma te corrigeren of te laten corrigeren door een derde, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Horus,
  • Het Programma te verspreiden of op de markt te brengen, al dan niet tegen betaling, of het te gebruiken voor de opleiding van derden,
  • Het Programma aan te passen, te wijzigen, te transformeren of in te delen, in het bijzonder met het oog op het aanmaken van een afgeleide of nieuwe functionaliteiten van een afgeleid of volledig nieuw Programma, behalve binnen de beperkingen die zijn gedefinieerd in de Documentatie,
  • De code van de Programma’s te reproduceren of de vorm van deze code te vertalen om de informatie te verkrijgen die nodig is voor de interoperabiliteit van de genoemde Programma’s met andere onafhankelijk gecreëerde programma’s. De informatie die nodig is voor interoperabiliteit zal toegankelijk zijn voor de Klant op verzoek aan Horus onder de wettelijk bepaalde voorwaarden,
  • Het Programma te decompileren, in het bijzonder met het oog op het ontwerpen, produceren, verspreiden of op de markt brengen van een soortgelijk, gelijkwaardig of vervangend Programma,
  • Het Programma te transcriberen of te vertalen in andere talen, of het wijzigen, zelfs gedeeltelijk, in het bijzonder met het oog op gebruik op een andere configuratie dan de Goedgekeurde Configuratie,
  • Het Programma of de Documentatie uit te lenen, te verhuren, over te dragen of op een andere wijze beschikbaar maken, inclusief via het internet

De naleving van de bovenstaande bepalingen door de Klant vormt een essentiële voorwaarde van deze Algemene Voorwaarden.

c) Contractuele garantie

Voor een periode van drie (3) maanden vanaf de datum waarop de Klant het Programma in gebruik heeft genomen, geniet de Klant een garantie dat het Programma voldoet aan de Documentatie. Dezelfde garantieperiode geldt voor verborgen gebreken in het Programma.

In het geval van Afwijkingen of verborgen gebreken die tijdens deze periode worden ontdekt, zal Horus ervoor zorgen dat deze kosteloos en zo snel mogelijk worden gecorrigeerd, op voorwaarde dat de ontdekte Afwijkingen of verborgen gebreken reproduceerbaar zijn en naar behoren zijn gemeld aan Horus binnen de garantieperiode.

Diensten die worden aangevraagd als gevolg van een ongeoorloofde tussenkomst of wijziging, een bedieningsfout of een gebruik dat niet in overeenstemming is met de Documentatie, of als gevolg van een Afwijking veroorzaakt door een andere toepassing van de Klant die niet door de Wederverkoper is geleverd, zijn uitdrukkelijk uitgesloten van de garantie.

Er wordt geen andere garantie gegeven met betrekking tot het gebruiksrecht.

Indien nodig moet de Klant zijn configuratie beschikbaar stellen aan de kantoren van Horus. Als dit niet mogelijk is, zal de Klant Horus toegang verlenen tot zijn kantoren tijdens de normale werkuren. Verzend- en/of reiskosten zijn in alle gevallen voor rekening van de Klant. Als blijkt dat de fout niet de verantwoordelijkheid is van Horus of de fout niet gedekt wordt door de garantie, zal de interventie in rekening worden gebracht (‘in regie’).

d) Financiële partners

Horus kan samenwerken met een of meer externe financiële dienstverleners om de bankgegevens van de Klant op te halen. Meer specifiek, voor instellingen die moeten voldoen aan de PSD2 regelgeving, werkt Horus samen met Digiteal.

5. Voorbehoud

De Klant heeft het Programma gekozen op basis van de ontvangen documentatie en informatie.

Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om een uiterst nauwkeurige inschatting te maken van zijn eigen behoeften, om te beoordelen of ze geschikt zijn voor het Programma (met name voor zijn technische omgeving) en om ervoor te zorgen dat hij over de specifieke vaardigheden beschikt om het Programma te gebruiken. Horus biedt alleen de gebruiksrechten (zoals beschreven in deze Algemene Voorwaarden) van zijn Programma’s aan, maar treedt niet op als onderzoeksbureau en ontwikkelt geen Programma’s volgens de behoeften van de Klant. Onder geen enkele omstandigheid garandeert Horus de gewenste/geviseerde doelstellingen van de Klant te bereiken, met uitzondering van die welke expliciet zijn opgenomen in de contractuele afspraken tussen Horus en de Klant.

Het is aan de Klant om een onderhoudscontract af te sluiten met een dienstverlener van zijn keuze, met dien verstande dat dit contract niet afhankelijk is van enig ander Contract dat is of wordt afgesloten tussen Horus en de Klant.

 

6. Verwante diensten

a) Geleverde diensten:

De Klant is gemachtigd om het Programma en de Documentatie te gebruiken zoals hierboven beschreven en geactiveerd door Horus om zijn recht op het gebruik van de laatste beschikbare versie uit te oefenen. Updates zijn inbegrepen in het Abonnement, maar de kosten voor het installeren van deze updates zijn niet inbegrepen in het Abonnement en worden systematisch afzonderlijk gefactureerd. Onderhoudsdiensten zijn niet inbegrepen in het abonnement en worden systematisch apart gefactureerd.

Wanneer de Wederverkoper rechtstreeks bijstands- en onderhoudsdiensten verleent voor het Programma, worden deze diensten en de voorwaarden waaronder zij worden verleend, beschreven door de Wederverkoper en rechtstreeks door de Wederverkoper aan de Klant meegedeeld.

b) Uitgesloten diensten

De volgende diensten geleverd door Horus onder deze Algemene Voorwaarden zijn uitgesloten (tenzij voorzien in een aparte aanbieding of overeenkomst):

  • De levering van een nieuw Programma dat een bestaand Programma in het assortiment vervangt, wanneer dit nieuwe Programma significante verschillen vertoont op het gebied van ontwerp en/of programmering en/of functionaliteit,
  • De kosten voor het installeren van patches, updates en nieuwe versies en eventuele reiskosten,
  • Opleidingen,
  • Diensten op afstand of onderhoud op afstand,
  • Hulp bij het instellen van parameters voor bewerkingen en gegevensextractie en integratieformaten, specifieke instellingen (parameters die niet standaard in de software zitten),
  • Hulp bij of het maken van SQL-query’s, scripts of boekhoudkundige staten,
  • Technische diagnose van de omgeving en het besturingssysteem,
  • Hulp bij de ontwikkeling van aanvullende toepassingen
  • Herstel van databases van de Klant, alle werkzaamheden of leveringen die niet expliciet in deze Algemene Voorwaarden zijn genoemd, inclusief telefonische opleiding van personeel van de Klant.

Horus zal geen onderhoudsdiensten leveren in de volgende gevallen:

  • Afwijkingen die Horus niet kan reproduceren op de huidige standaardversie, verzoek om interventie op N-1 versies en eerdere versies van het Programma,
  • Gebruik van het Programma dat niet in overeenstemming is met de Documentatie en, in het bijzonder, het niet naleven door de Klant van de door Horus aanbevolen back-upprocedures,
  • Voortzetting van het gebruik van het Programma zonder toestemming van Horus, na een incident,
  • Wijziging van het Programma door de Klant of een derde zonder toestemming van Horus,
  • Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van perifere hardware of software, waardoor deze incompatibel wordt met het Programma, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Horus,
  • Storing van de computer, randapparatuur of het netwerk van de Klant waardoor het Programma niet normaal kan functioneren.

Bovendien worden storingen van elektrische of ‘virale’ aard niet in aanmerking genomen. Telefonische bijstand wordt alleen verleend aan vestigingen die hun IT-installatie hebben beschermd tegen stroomuitval met behulp van werkende online UPS-systemen en tegen computervirussen van alle vormen en origines met behulp van software of antivirusprogramma’s aangevuld met een contract voor periodieke updates, en op voorwaarde dat deze updates daadwerkelijk worden uitgevoerd binnen de gestelde termijnen.

 

7. Inwerkingtreding en duur

Het contract is voor onbepaalde tijd. Elke Partij kan het Contract beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand. Het contract eindigt dan aan het einde van de maand waarin de opzegtermijn van één maand afloopt. De vergoedingen voor de laatste lopende maand zijn verschuldigd.

 

8. Aansprakelijkheid

Zonder afbreuk te doen aan de garantie van Horus op basis van artikel 4 van het Contract, zijn alle verplichtingen van Horus inspanningsverplichtingen en kan Horus (behalve in het geval van fraude of opzettelijke fout) niet aansprakelijk worden gesteld voor enige vertraging in de uitvoering van de bovengenoemde diensten. Daarnaast kan Horus niet aansprakelijk worden gesteld in het geval van nalatigheid van de Klant of het niet naleven van de instructies voor gebruik verstrekt door Horus of in het geval dat de Klant instructies toepast die niet door Horus zelf zijn verstrekt.

Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om zich te beschermen tegen de risico’s van vernietiging of beschadiging van zijn bestanden of programma’s door regelmatig de nodige back-ups te maken. Deze back-ups moeten worden aangepast aan de behoeften van het bedrijf van de Klant en het kritieke karakter van zijn gegevens. Het is uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Klant om zelf back-ups te maken, de frequentie ervan te bepalen en de archivering ervan te organiseren. Indien een technicus in het kader van zijn werkzaamheden een back-up moet maken op uitdrukkelijk verzoek van de Klant, die de factuur aanvaardt, blijft de Klant verantwoordelijk voor de kwaliteit van de back-up en moet hij zich ervan vergewissen dat de programma’s en/of bestanden correct zijn geback-upt. Behalve in het geval van opzettelijk wangedrag of fraude, kan Horus niet verantwoordelijk worden gehouden voor de vernietiging of verslechtering van bestanden of programma’s.

De Klant zal ook alle stappen ondernemen die hij nodig acht om updates voor het Programma, die door de Wederverkoper of Horus worden geleverd, te testen en te installeren.

Behalve in het geval van fraude of opzettelijk wangedrag van Horus, is Horus niet aansprakelijk jegens de Klant of een derde voor indirecte verliezen zoals operationele verliezen, commerciële verliezen, verlies van klanten, verlies van orders, commerciële onderbrekingen, winstdervingen, schade aan het merkimago, verlies van gegevens en/of bestanden of claims van derden.

In het geval van aansprakelijkheid van Horus, is de schadevergoeding die kan worden gevorderd (behalve in het geval van fraude of opzettelijk wangedrag) uitdrukkelijk beperkt tot de vergoeding die de Klant verschuldigd is voor de uitvoering van het Contract, namelijk: de prijs voor het gebruik van het Programma voor een periode van twaalf (12) maanden.

De Klant erkent dat deze beperkingen van aansprakelijkheid ook van toepassing zijn in het geval van grove nalatigheid van Horus.

Daarnaast zal Horus, in het geval van lichamelijk letsel veroorzaakt door Horus of een van haar medewerkers, het slachtoffer compenseren in overeenstemming met de geldende wettelijke bepalingen.

Tussen de Partijen wordt uitdrukkelijk overeengekomen, en door de Klant aanvaard, dat de bepalingen van deze clausule van toepassing blijven, zelfs in geval van beëindiging van dit contract door een definitieve rechterlijke beslissing.

Deze bepalingen leggen een verdeling van de risico’s tussen de Partijen vast. De prijs weerspiegelt deze verdeling en de beschreven beperking van aansprakelijkheid.

9. Eigendom en garantie van intellectueel eigendom

a) Eigendom

Het verlenen van het gebruiksrecht voor het Programma houdt geen overdracht van eigendomsrechten aan de Klant in. De Programma’s en Documentatie blijven eigendom van Horus of hun auteur, ongeacht de vorm, taal, medium van het programma of de gebruikte taal.

De Klant verbindt zich ertoe om geen inbreuk te maken op de intellectuele eigendomsrechten van Horus op het Programma, direct of indirect via derden. In dit opzicht zal hij alle verwijzingen naar eigendom en/of auteursrecht die op de samenstellende elementen van het Programma en de Documentatie kunnen voorkomen, in goede staat bewaren; hij zal deze verwijzingen ook opnemen op elke gehele of gedeeltelijke reproductie die is toegestaan en in het bijzonder op de reservekopie.

De Programma’s kunnen technologieën van derden bevatten die toebehoren aan andere uitgevers. De rechten die op deze technologieën worden verleend, zijn onderworpen aan de naleving van verschillende rechten en verplichtingen door de Klant. Als deze rechten en verplichtingen niet worden gerespecteerd, behoudt Horus zich het recht voor om elke maatregel te nemen die nodig is om een einde te maken aan de verstoring.

In het bijzonder verlenen beperkte licenties of ‘runtimes’ die door externe uitgevers beschikbaar zijn gesteld, de Klant een gebruiksrecht dat uitsluitend beperkt is tot het Programma waarmee ze op de markt zijn gebracht.

b) Waarborg tegen inbreuken

In het geval van vorderingen van derden met betrekking tot de schending door de Programma’s van een intellectueel eigendomsrecht in België, verbindt de Klant zich ertoe om alle vorderingen in dit verband rechtstreeks bij Horus in te dienen. De Klant wordt uitdrukkelijk geïnformeerd en hij aanvaardt dat Horus, naar eigen goeddunken en op eigen kosten, het Programma geheel of gedeeltelijk kan vervangen of wijzigen, of voor de Klant een gebruiksrecht kan verkrijgen, mits de Klant aan de volgende voorwaarden heeft voldaan:

  • De Klant heeft al zijn verplichtingen uit hoofde van dit Contract aanvaard en uitgevoerd,
  • De inbreuk of aangifte wordt zo snel mogelijk aan Horus meegedeeld,
  • Horus is in staat om zijn eigen belangen en die van de Klant te verdedigen. Hiervoor zal de Klant loyaal samenwerken met Horus door alle elementen, informatie en assistentie te verstrekken die nodig is om een dergelijke verdediging uit te voeren.

Indien geen van deze maatregelen redelijkerwijs mogelijk is, kan Horus eenzijdig besluiten om het verleende gebruiksrecht met betrekking tot de inbreukmakende Programma’s te beëindigen en de Klant de vergoedingen terug te betalen die over de laatste twaalf (12) maanden voor dit gebruik zijn betaald of, indien het Contract minder dan 12 maanden heeft geduurd, de vergoedingen die door de Klant over de voorgaande maanden zijn betaald. De voornoemde schadevergoeding is de enige schadevergoeding die de Klant kan vorderen van Horus in deze context, behalve in het geval van opzettelijke schuld of fraude vanwege Horus.

Horus aanvaardt geen aansprakelijkheid in het geval van beschuldigingen met betrekking tot:

  • Het gebruik van een andere versie van het Programma dan de huidige, ongewijzigde versie,
  • Het combineren, implementeren of gebruiken van het Programma met programma’s of gegevens die niet door de Wederverkoper of Horus zijn geleverd.

De bepalingen van dit artikel definiëren de volledige verplichtingen van Horus met betrekking tot inbreuken op octrooien en/of auteursrechten als gevolg van het gebruik van het Programma.

 

10. Vertrouwelijkheid

De Partijen kunnen op grond van dit Contract toegang krijgen tot vertrouwelijke informatie van de andere Partij. Vertrouwelijke informatie omvat de voorwaarden en prijzen van dit Contract, het Programma en alle updates daarvan en alle andere informatie met inbegrip van, maar niet beperkt tot, informatie van commerciële, technische, operationele of financiële aard die de partijen in het kader van dit Contract uitwisselen of van elkaar te weten komen, ongeacht de wijze waarop de uitwisseling plaatsvindt (mondeling, indirect, schriftelijk) of de wijze waarop de informatie wordt verkregen.

Vertrouwelijke informatie omvat geen informatie die, bij afwezigheid van schuld van een van de partijen, openbaar is; informatie waarvan de ontvangende partij vóór de mededeling ervan in het bezit was, zonder deze van de andere partij te hebben ontvangen; informatie die door derden aan de partijen is meegedeeld, zonder enige voorwaarde van vertrouwelijkheid; en informatie die elke partij onafhankelijk ontwikkelt.

De ontvangende partij zal de vertrouwelijkheid van de aldus ontvangen informatie bewaren zoals een normaal voorzichtig en bedachtzaam persoon dat zou doen en zal deze niet aan derden meedelen of bekendmaken, behalve met voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij of zoals wettelijk vereist kan zijn. Meer in het algemeen komen de partijen overeen om alle redelijke maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat vertrouwelijke informatie niet in strijd met dit Contract aan hun werknemers of contractanten wordt doorgegeven. De voorwaarden van deze verplichting zijn van toepassing gedurende de looptijd van dit Contract en na beëindiging ervan, totdat de informatie haar vertrouwelijke karakter verliest en dit niet te wijten is aan een schending van deze bepaling door een van de partijen.

Alle documenten die door Horus in het kader van dit Contract worden overgemaakt blijven zijn exclusieve eigendom en zullen op verzoek worden teruggegeven.
Een forfaitaire schadevergoeding van 25.000 euro moet worden betaald door de partij die deze geheimhoudingsplicht schendt, onverminderd het recht van de andere partij om aanvullende schadevergoeding te eisen.

 

11. Overmacht / Hardship

De partijen zijn niet aansprakelijk als de niet-nakoming door een van hen van enkele of al hun verplichtingen te wijten is aan overmacht.

In het geval van overmacht wordt de uitvoering van het Contract in eerste instantie opgeschort en komen de Partijen bijeen om te bepalen hoe ze hun relatie kunnen voortzetten.

Als de gevallen van overmacht langer dan één (1) maand duren, wordt dit Contract automatisch beëindigd, tenzij de Partijen anders overeenkomen.
In de context van dit Contract betekent overmacht elke gebeurtenis buiten de controle van de partijen, die al dan niet voorzienbaar was op het moment van het afsluiten van het Contract en die ze redelijkerwijs niet konden vermijden of overwinnen, die de uitvoering van het Contract of een deel ervan (tijdelijk) onmogelijk maakt binnen de grenzen van de economische rendabiliteit of die de uitvoering van het Contract op onredelijke wijze bemoeilijkt of een schijnbare verstoring van het evenwicht in de contractuele relatie tussen de partijen veroorzaakt. De volgende gebeurtenissen – zonder dat deze lijst uitputtend is – vormen gevallen van overmacht: blokkering, storing of opstopping van telecommunicatienetwerken, slechte kwaliteit van elektriciteit, blokkering van transportmiddelen of levering om welke reden dan ook, slecht weer, epidemieën, aardbevingen, branden, stormen, overstromingen, waterschade, contractuele inbreuken door onderaannemers of leveranciers van Horus, overheids- of wettelijke beperkingen, evenals wettelijke of reglementaire wijzigingen van commercialiseringsvormen.

Voor beide partijen wordt de toepassing van artikel 5.74 van het Burgerlijk Wetboek uitdrukkelijk uitgesloten.

 

12. Overdracht

Dit Contract mag in geen geval geheel of gedeeltelijk, al dan niet tegen betaling, worden overgedragen door de Klant, ook niet aan een van zijn dochterondernemingen of aandeelhouders.

Als zodanig kunnen de rechten die hieronder vallen niet worden overgedragen.

 

13. Beëindiging

a)Beëindiging wegens fout

In geval van een inbreuk door een van de Partijen op haar verplichtingen krachtens dit Contract, die niet verholpen is binnen een termijn van veertien (14) dagen vanaf de datum van de aangetekende brief met ontvangstbevestiging waarin de inbreuk in kwestie wordt gemeld, kan de andere Partij het Contract met onmiddellijke ingang opzeggen, onverminderd de schadevergoeding waarop zij mogelijk recht heeft.

Onverminderd de mogelijkheid tot opschorting van de uitvoering van de Diensten zoals uiteengezet in artikel 2, kan Horus in het geval van niet-betaling van de verschuldigde bedragen door de Klant, het contract beëindigen binnen een termijn van veertien dagen. Dit recht op beëindiging doet geen afbreuk aan het recht van Horus om alles in het werk te stellen om zijn schulden te innen, waarbij alle gefactureerde bedragen verschuldigd blijven.

Het Contract kan ook met onmiddellijke ingang (na kennisgeving) door beide partijen worden beëindigd als de andere partij een handeling, nalatigheid of contractbreuk pleegt die professionele samenwerking tussen de partijen onmogelijk maakt.

Beëindiging, of de stopzetting om welke reden dan ook, van dit Contract geeft geen aanleiding tot terugbetaling van de door Horus geïnde bedragen.

b) Automatische beëindiging

Het Contract wordt van rechtswege – onder opschortende voorwaarde – beëindigd in geval van (aanvraag van) faillissement, beslaglegging op activa, stopzetting van de activiteiten of ontbinding van het bedrijf van een van de partijen.

b) Gevolgen van beëindiging

In alle gevallen van beëindiging, op initiatief van Horus of de Klant, verbindt de Klant zich ertoe om het gebruik van de Programma’s en eventuele kopieën die zijn gemaakt voor de datum van beëindiging te staken. Alle documenten overgedragen door Horus aan de Klant voor de uitvoering van het Contract moeten onmiddellijk worden teruggegeven.

De Klant erkent ook dat hij ervan op de hoogte is gebracht dat beëindiging van dit Contract zal leiden tot beëindiging van de rechten om het Programma te gebruiken.

14. Export

De Klant verbindt zich ertoe de in België en Luxemburg geldende exportwetten en -voorschriften strikt na te leven.

 

15. Diverse bepalingen

De Klant erkent en stemt ermee in dat Horus persoonlijke gegevens (naam, adres, locatiegegevens, e-mail, telefoonnummer, financiële informatie, etc. die direct of indirect een natuurlijke persoon kunnen identificeren) ontvangt en verwerkt van de Klant of andere betrokken partijen tijdens de Dienst.

Horus is de verwerkingsverantwoordelijke van dergelijke persoonsgegevens en zal voldoen aan de Europese Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (afgekort als de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ of ‘GDPR’) en van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens, met inbegrip van alle toepasselijke verordeningen ter uitvoering daarvan, wanneer de verwerking van persoonsgegevens vereist is voor de uitvoering van de Diensten.
Meer informatie over de verwerking van persoonlijke gegevens door Horus is beschikbaar in het privacybeleid (https://www.horussoftware.be/privacybeleid/).

Indien en voor zover Horus persoonsgegevens van derden verwerkt als onderdeel van de uitvoering van de Diensten namens en voor rekening van de Klant, is Horus een verwerker in de zin van de GDPR. De Klant blijft verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.

In dit geval, op het eerste verzoek van Horus of de Klant, zullen de partijen een overeenkomst voor gegevensverwerking aangaan, in overeenstemming met artikel 28 van de GDPR, die zal worden gehecht aan het Contract en er een integraal onderdeel van zal vormen.

Verklaring van afstand :het feit dat een van de partijen nalaat zich te beroepen op de niet-naleving door de andere partij van een van de verplichtingen waarnaar hierin wordt verwezen, mag in de toekomst niet worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand van de verplichting in kwestie. De Klant doet echter onherroepelijk afstand van elke eis, vordering, recht of actie tegen Horus met betrekking tot de uitvoering van dit Contract die meer dan twaalf (12) maanden na de gebeurtenis die hier aanleiding toe gaf wordt gedaan, en doet daarom onherroepelijk afstand van het recht om op deze basis een actie bij een rechtbank tegen Horus in te stellen.

Referenties : de Wederverkoper of Horus mogen de naam van de Klant gebruiken om het Programma te promoten.

Kennisgevingen : Alle kennisgevingen die volgens dit Contract vereist zijn, gebeuren per aangetekende brief met ontvangstbewijs en worden geacht geldig te zijn gedaan op de maatschappelijke zetel van de partijen, tenzij een adreswijziging werd meegedeeld.

Gedeeltelijke nietigheid: de nietigheid of onuitvoerbaarheid van een van de bepalingen van dit Contract heeft niet automatisch de nietigheid of onuitvoerbaarheid van de andere bepalingen tot gevolg, tenzij het evenwicht van het Contract hierdoor wordt gewijzigd. De ongeldige bepaling zal worden vervangen door een rechtsgeldige bepaling die de structuur van het Contract en de intentie van de Partijen respecteert.

16. Toepasselijk recht & bevoegdheden

Op dit Contract is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing, met uitsluiting van het Verdrag van de Verenigde Naties van 11 april 1980 inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken en het Verdrag van 14 juni 1974 inzake de verjaring bij internationale koop van roerende zaken (voor zover van toepassing). In geval van een geschil zijn uitsluitend de rechtbanken van Luik, België, bevoegd.

Klaar om je boekhouding te vereenvoudigen met Falco?

Probeer nu
Desktop
Mobile
Logo Falco
  • Accountants
  • Kleine ondernemingen
  • Zelfstandige
  • Wie zijn wij
  • Peppol
  • Tarieven
  • FAQ
  • Horus Software ® 2025
  • Privacybeleid
  • Servicevoorwaarden